Wednesday, September 16, 2015

lontong


Antara masakan fabret saya.... tapi bab nak membuat tak berapa nak rajin sebab nak kena buat mise-place yang segala bagai.  So pada sesapa yang dah siap memasak nie bolehlah jemput saya makan sekali ya....

Resepi:
1/2 biji kobis
1 biji karot
kacang panjang
 tempe- dipotong dan di goreng sebentar.
Sengkuang
 1 paket suhun ( 50 g )
1 paket tauhu kering/ fo chu  ( 50 g)
100 g udang basah (udang kering pun boleh)
1 1/2 kelapa parut ( ambil  2 mangkuk besar santan, santan cair dan santan pekat )
garam secukup rasa

Bahan kisar
1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
4 biji cili merah
1 inci kunyit hidup

3/4 inci halia
3/4 inci lengkuas (ketuk)
1 batang serai (ketuk)


Cara penyediaan
1. Semua sayur2an di bersihkan dan dipotong memanjang.
2. Tumis bahan kisar hingga wangi dan pecah minyak.
2. Kemudian masukkan santan cair dan kentang. Masak hingga kuah mendidih.
3. Masukkan  santan pekat dan sayur2 an yang lain, suhun, fo chu dan udang. Kacau selalu agar
    santan tidak pecah.
4. Masak hingga sayur layu, sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat.

Soto Banjar


Resepi nie, senang je nak buat sebenarnya.  yang jadi tak berapa nak rajin kalau nak disediakan sebagai 1 hidangan lengkap.  Sebagai 1 hidangan lengkap, soto nie mesti ada sambalnya dan yang paling penting pergedil.

Bahan Sup Soto-
 1/4 ekor ayam 
2 liter air
*5-6 daun limau purut (tak ada pun tak apa)
Bahan untuk diikat dalam kain kasa/bungkus:
1 batang kulit kayu manis
4 biji cengkih
1/2 biji buah pala
3 biji bunga lawang- 
3 biji pelaga
* Kalau nak mudah gunakan saja rempah sup bunjut tu.
Bahan kisar:
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
Garam
Serbuk lada putih
   
Bahan Tambahan:
Suhun putih, direndam dalam air panas hingga lembut
Telur rebus
Ketupat/nasi impit
Begedil kentang/begedil daging
Bawang goreng
Daun sup/saleri
Sambal kicap
Isi ayam yang disiat (direbus terlebih dahulu)
Limau kasturi
Cara:
1. Rebus ayam dan daun limau purut dalam air bersama bahan dalam kain kasa/bungkus.
2. Tumis bahan kisar sampai harum, masukkan ke dalam air rebusan ayam dan rebus hingga keluar 
    minyak.
3. Setelah ayam masak, ketepikan ayam untuk disiat-siatkan sebagai bahan tambahan.
4. Perasakan dengan garam, serbuk lada sulah.  Sajikan dengan nasi impit, telur rebus, suhun lembut, 
    begedil, bawang goreng, isi ayam, sambal kicap dan sehiris limau kasturi.
Bahan untuk pegedil:
2 biji kentang saiz sederhana besar
Sedikit garam
1 keping daging burger/ daging cincang
Daun sup/daun bawang dicincang- optional
1/sb - 1sb tepung jagung
1 biji telur, dipukul sedikit + secubit garam
Minyak untuk menggoreng
Cara:
1. Rebus kentang hingga empuk. Lenyek-lenyekkan kentang hingga lumat (ketika kentang masih 
    panas).
2. Bila kentang agak suam, masukkan semua bahan yang ada dan gaul sebati. Adunan jangan terlalu 
    kering atau terlalu basah, takut berderai atau hancur semasa goreng.
3. Ambil segenggam adunan, kepalkan sedikit dan bulatkan. Leperkan sedikit dan susun atas 
    dulang/pinggan. Buat sampai adunan habis.
4. Celup adunan begedil satu per satu ke dalam telur dan goreng dalam minyak yang sederhana 
   panas. Jangan selalu diterbalikkan, Angkat dan toskan.

Cendawan goreng tepung


Ini febret anak saya yang sulung.  Wah! kalau dia nampak dalam freeze ada cendawan nie pun dah cukup buat dia senyum lebar, kalau digoreng ranggup camnie apatah lagi.  Habis nasi dalam periukpun xsedar dikerjakannya.

Bahan-bahan :
  • cendawan  cuci
  • 1 cawan tepung gandum
  • 2 sudu tepung beras
  • 1 cawan air sejuk (dalam peti ais tu)
  • 1 sudu besar tepung jagung
  • 2 camb. tepung tempura
  • Sedikit lada sulah
  • Garam secukupnya
-  Adun sebati semua jenis tepung, kepekatan perlu untuk memastikan ketebalan dan 
   keranggupannya  nanti.  
-  panaskan minyak , cukup-cukup untuk goreng cendawan dan tenggelam kan cendawan tu , celup
   cendawan dalam tepung dan goreng sampai kekuning-kuningan.
-  Angkat dan toskan ..boleh lah makan dengan sos atau mayonis