Thursday, March 31, 2016

Sambal tumis petai

Nie kalau pekena dengan nasi panas-panas, dapat pula udang yang fresh; memang bertambah-tambah nasi dibuatnya.  

Bahan bahan:
Udang (sederhana besar)
1 biji bawang besar
3 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
1 senduk cili kisar - ikut pedas disukai
1 sudu besar gula
Garam
Air asam jawa
Petai secukupnya


Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih yang dikisar serta cili kisar sehingga cili benar benar garing dengan menggunakan api perlahan.

Setelah garing, masukkan gula terlebih dahulu. Ianya akan menjadikan sambal berwarna merah cantik. Kacau rata, barulah dimasukkan petai, air asam jawa dan garam.

Akhir sekali masukkan udang dan kacau rata. Sesuaikan rasa dan tutup api. Jika suka, boleh juga masukkan bawang besar yang dimayang bulat dan kacau sehingga agak layu sebelum ditutup api. Sedia untuk dihidangkan.

Cheese


Cheese.... Cis! ejaaan dan maksud yang berbeza walau bunyi sebutannya sama.  Orang kata kalau Melayu, cheesenya diperbuat dari udang geragau dan lebih familier gitu dengan panggilan manja belacan.  Cheese mat saleh pula diperbuat daripada fermentation susu bersama beberapa campuran.  Secara dasarnya cheese ini diperbuat daripada susu lembu.  Tetapi dewasa ini berbagai inovasi telah dilakukan untuk memperbagaikan hasil cheese, makanya ada cheese yang diperbuat daripada susu kambing dan susu unta.  Bahasa lain untuk cheese adalah keju, jangan buat tak tahu pula.

Foto dibawah saya ambil dari sumber lain.  Moga berguna untuk perkongsian ilmu masakan bersama.

Keju boleh dibuat dengan menggunakan bahan dan peralatan yang tersedia di dapur. "Keju yoghurt" adalah jenis keju asas. Walaupun bukanl jenis keju tradisional tanpa bahan tambahan, rasanya sangat mirip dengan krim keju atau neufchatel. Susu dan cuka akan membuat keju mirip seperti keju ricotta. Keju rennet mmemerlukan bahan tambahan lainnya untuk penghasilannya.